Tuesday 5 June 2012

: kelapa jeLLY :

hollaa ^_^

mata pun dah macam ikan puyu nie( aku pown x berapa nak pasti ikan puyu same ke)
tapi aku tetap tabahkan jugak nak mengupdate belog, en.H sibuk jerk nak tahu perkembangan aku area2 jam 9pm, jeles rupenyer sang penjiwang nie..

sebenarnya nie plan aku gan dak2 housemate lah, ingatkan hanya angan2 mat jenin jerk alhamdulillah menjadi pulak, esok dah boleyh hantar ke gerai2 yang terpilih untuk dijual.. muahh :)

at least , masa aku tak terbuang dengan sia2 .. lepas balik kerja ada jugak lah aktiviti aku.. selain mengait manik pada baju, aku dapat timba ilmu untuk buat 'kelapa jelly' nie .. tadi kitorang  punya bajet tak sampai pown RM 100 .. beli periuk besar, penapis baru, maklumlah baru nak menapak kan..semualah baru :)


Bahan-bahan ( anggaran 50 cup (bergantung saiz cup) )

  • 35 gm serbuk agar-agar - yg clear
  • 2 cawan gula pasir - klau nk manis, lebihkan
  • 8 cawan air kelapa - 2 biji kelapa muda
  • 8 cawan air biasa
  • 2 helai daun pandan
  • Isi kelapa

Cara-cara

  1. Campurkan semua bahan, kecuali isi kelapa. Masak hingga mendidih.
  2. Masukkan isi kelapa dalam cup kecil-kecil, ikut suka la nak banyak mana.
  3. then,tuangkan adunan jeli tadi ke dalam cup yang berisi kelapa, sejukkan.
  4. Kalau air kelapa banyak, boleh kurangkan air biasa. 


 test market lah dulu beb! itu pasai 50 cup !







tenkkiu.


macam-macam aku nak fikir sejak dua menjak nie, Rabu cuti nak balik kg Perak coz mak nak melawat anak buah beliau breast cancer.. tradiss yer :(

hmm.. cuti-cuti jugak buku tetap aku kene pegang.. exam , exam moRREee !!

kali nie peperiksaan jabatan untuk pengesahan jawatan, 15th JUnE

Ya Allah, ko permudahkan lah urusan sah jawatan aku ..
bila dah comfirm dalam gov barulah aku rase boleyh bernafas dengan baik hendaknya (ayat poyo)
[%_*]


buku yang perlu dibaca , ($_&)


muahhh ~ :O


No comments:

Post a Comment