Friday 17 February 2012

~ semalam ~


Semalam.. 
Bukan hari ini yea.. eah nie bukan nak bermadah, nak wat ayat bunga-bunga .. tapi nak share cerita pasal event aku hari semalam.. senang cerita lah kan aktiviti aku semalam dari pagi hingga lah tengah malam … Syukur Alhamdulillah aku masih bernafas di Bumi ini dengan diizinkan oleh Allah.. semalam aku tak sepenuhnya on9 sebab dari pagi aku berkursus di Jabatan Perdana Menteri(JPM) yang bertajuk Pemantapan Diri Dan Keutuhan Peribadi  “Bijak Wang”… wahh! Lepas nie aku boleyh lah bijak menggunakan wang kan… habis kursus pun lambat jugak hampir petang .. tersungguk2 aku dengar ceramah dari pagi hingga petang… alahai.. minah nie kojo eakau tido yolah(ngumpat hati aku)…Balik daripada kursus aku tak balik ikut bas Parlimen bersama mereka .. tapi aku tunggu my cousin.. lepak2 makan kat tepi tasik Putrajaya.. Best jugak lepak kat situ… kalau dating mesti best kot.. arghhh kau!! Dating yolah yang kau tau!! Ermm, malas lah cter2 pasal date2 jiwang jiwong nie… frustrated !!

Aku sampai kl pown dah maghrib.. time tu lah aku bizi .. itu ini aku buat.. after solat maghrib aku bace surah yassin .. tak lame kemudian salah seorang housemate aku ketuk pintu bilik beritahu ade org (gurl) nak tengok bilik yang available for next month.. Aku pun sempat berkenalan sekejap.. yelah kan.. takkanlah kiter nak wat dekk pulak.. nanti terasa pulak guest tersebutnanti dia kata aku sombong pulak.. borak punyer borak .. member umah aku (nida) mengajak aku ke Masjid Jamek … ha… tang nie korang jangan salah faham pulak yer.. aku bukan nak shopping… pagi tadi kan baru jer dengar ceramah bab “BIJAK WANG” tak kan lah aku nak berdegil kan.. nanti xde orang sayang kang.. hahaha.. merepek pulak! Actually aku ke Masjid Jamek tu dengan niat dan hati yang suci sebagai sukarelawan ‘volunteer’ untuk membantu orang-orang jalanan di sekitar ibu kota raya… macam mane aku nak terang kan yerk? Korang pernah tengok kan pengemis , orang jalanan.. orang yang tidur di kaki-kaki lima tue? Pernah kan? Tapi korang pernah tak terfikir nak membantu mereka.. kalau bantu pun boleh derma dalam seringgit hingga ke sepuluh ringgit.. tapi kalau RM 50 tue.. mesti pkir dua tiga kali… nauzubillah… Sebenar nya nida my lovely housemate nie dah lama ajak aku join.. tapi aku nie jer lom sampai seru.. event nie cuma malam Jumaat dan Sabtu jerk.. so,, bila malam jumaat aku dengan alasan nak tido awal , nak kemas baju lah sebab esok aku nak balik kg.. tapi malam semalam mybe Allah bagi aku sinar kut.. sebab tue aku join…hehehe…

Tiba aku di Masjid Jamek.. aku speechlees bcoz.. ramai sangat orang sedang tunggu makanan yang akan diberi oleh warga sukarelawan ini…Mereka hamba Allah.. beza nya.. mereka tak de tempat tinggal… Itu lah kan.. kite selalu merunggut susah.. tapi pernah tak kite terfikir orang lain lebih susah daripada kita.. at least kiter boleh tido berselimutkan comforter tapi mereka?? tido beralaskan kotak…Kita boleh makan ayam hari2.. tapi mereka? Nak makan pun susah… kasihan.. ini dah tak kira kaum ape… agama ape..  tua o muda sama sahaja… Di sini aku dapat belajar mengenali ramai orang..perangai orang… share problem orang.. tak sanggup aku kalau lah salah sorang daripada mereka adalah datang nya daripada salasilah keluarga aku sendiri.. Subhanallah… sad !! indeed !!

Pukul 10:30 makanan diberikan oleh kami… mereka que baik-baik aje.. ade abg tu suruh aku hantarkan makanan pada auntie India tue.. dia tak larat nak bangun.. aku pun hantar.. sempat aku share cter dengan dia.. dia ckp anak dia buang dia… anak auntie nie belikan tiket tren  
dari Ipoh bersama auntie… tapi bila dah pagi auntie tue bangun tengok2 anak dia dah takde.. time tue auntie di Stesen Kuala Lumpur .. auntie tak tau nak g mane, auntie mandi di toilet stesen tersebut lepas tue auntie tolong-tolong basuh … Staff di situ pun boleh terima kehadiran auntie… kasihan kan?? Sanggup seorang anak buang ibu…  Ade jugak bapok kot… tapi dah x bapok sangat… bisik aku…mybe dorang nie dah tak laku kot..sebab dah tua..ishhh mandai jer aku nie… bisik aku lah..just nak beritahu korang..dan lagi satu pulak pasal seorang ibu membawa dua orang anak.. lelaki dan perempuan..Yang lelaki nama nye Saddam perempuan Aisyah kot… Subhanallah… sangat2 bijak korang nak tau tak.. cakap punyelah pandai.. itu kelebihan mereka kan.. aku sangat terharu… sungguh kecil nya hati aku ini bila tengok mereka… jap2 tengah emo nie.. nak kesat air mata sat… sob sob sob :(

p/s : gambar aku tak banyak tangkap sebab bizi membantu kan…



:: u'll know staff Parlimen sampai lambat so, auditorium nie full aku terpaksa lah duduk depan kenalah mendongak.. like cinema cuma bezanya cinema dah cop seat number right.. tapi kat sini takde.. alamatnya aku kena lah mendongak yerk ::


:: Makanan yang dimasak oleh 'volunteer' at 10:30pm .. after this 11:30pm makanan daripada pihak Jawi sponsor ::


:: Lihatlah, mereka aktif macam kanak-kanak lain, bezanya situasi mereka.. walaupun ibu yer sedang berebut untuk mengambil makanan tapi anak2 yer tak lupa pun membawa buku, pensil warna, untuk membuat kerja yang berfaedah..semoga mereka dapat mengubah nasib ibu bapa mereka .. amin. ::


No comments:

Post a Comment