Thursday 2 February 2012

uwarrr ~!!! sakit tekak


hye selamat pagi , aik tengah hari sudeh ~!

semalam cuti ' Hari Wilayah' namun tekak ni terasa sesangat sakit...macam tau2 jer kan public holiday , tekak pown nak cuti ea...batuk kurang syukur alhamdulillah..tapi apa pasal lah aku tak mencegah yer awal2..aku makan junkfood , ice cream, puding senang cter bende yang tak boleyh tue lah aku makan, degil yer kamu!!! hahahaha...dari malam semalam aku tak boleh tidur sebab kahak keluar tak berhenti2 , dua tiga kali ke sink untuk buang.. alahai Nurul Asyikin oiii.. kasihan sungguh...

Pagi Khamis yang mulia aku bangun terasa kurang sikit daripada semalam.. mybe kahak2 tersebut dah pergi tak nak bersama dengan aku lagi.. alhamdulillah...Tapi pagi tadi aku sempat singgah ke seven eleven untuk beli air asam jawa.. urhhhmmmm ... masam bangat seyh!!

Depan seven eleven nie ade McD  ikutkan hati nak bertukar arah pergi McD beli ice cream..hahaha.. macam mane nak baik .. tapi korang jangan ikut tau..ikutlah petua nie :-

Petua pertama yang aku dapat dari Google. Guna asam jawa. Perah dalam air .. kemudian minum. Nak taruk gula atau bahan manis .. ikut suka hati korang la. Janji .. jangan manis sangat. Nanti sakit lain pula yang datang.

Yang kedua .. guna asam keping. Ambil beberapa keping asam gelugur, kemudian bakar hingga hangus. Selepas itu, tumbuk dan gaulkan dengan sedikit air sirih. Kemudian sapukan pada bahagian tekak yang sakit. Insya Allah .. sakit tekak anda akan cepat sembuh. Emm .. yang nie,aku susah sikit nak ikut. Kalau setakat asam keping tu .. boleh la cari kat dapur. Tapi yang bab air sirih tu .. mana la nak cari malam2 buta nie. Kalau kat kampung .. lain la.




yeahh.. hari nie dapatlah nyanyi jerit2 ikut suara kakak ning .. selamat membaca kengkawan :)

No comments:

Post a Comment