Monday 13 February 2012

~ bicara hati sang wanita ~

Sekeras-keras hati seorang wanita itu jika di belai di tatang nye pasti akan cair.. Seumpama bunga yang segar datangnya dari sebuah taman yang dijaga baik... Disiram setiap pagi dan dibaja bila sampai waktunya. Bunga itu juga diberikan cahaya matahari yang secukupnya, tidak terlalu terik dan tidak kurang. Pendek kata dijaga seperti menatang minyak yang penuh. Bunga apabila dijaga dengan baik, ia akan bertambah. Dari sekuntum menjadi dua kuntum bunganya dan bertambah mekar setiap hari. Walaupun sekuntum sudah layu, namun akan mekar kuntuman yang lain pada sepohon bunga yang sama.

Bunga yang tidak dijaga dengan baik... Tidak disiram... Tidak dibaja.. Pasti akan layu bunganya dan berkemungkinan pokoknya pasti akan mati suatu hari nanti. Bunganya yang mekar seketika menjadi sia-sia dan dibiarkan layu begitu sahaja. Sungguh menyedihkan bukan?

Inilah yang sering berlaku dalam kehidupan kita. Ada masanya kita akan bertemu dengan bunga yang dijaga dengan rapi dan ada kalanya kita bertemu dengan bunga yang hampir layu kekeringan. Apa yang mampu kita lakukan? Semuanya atas pilihan kita sendiri. Tangan dan hati kita yang menjaganya. Andai tidak mampu, usah ditanam bunga itu...

Dalam hati ada taman...itu semua nya mimpi yang MATI ~


No comments:

Post a Comment