Thursday 9 February 2012

:: pengalaman yang membangkitkan senyuman aku ::



assalammualaikum..

kringg kringg..hello Nurul Asyikin ade? Ye saya bercakap.. dik.. boleh masuk kerja tak minggu depan ? kalau adik terima adik datang pukul 10am yer (terdiam) encik , nanti saya fikirkan dulu yer… baiklah.. (maknanyer interview aku berjaya) aku bergegas mendapatkan abah dan mak.. mak,ikin dapat lah kerja 7e .. abah tak kisah tp mak berkata abg aku tak bagi hanya kerana aku seorang perempuan tak boleh kerja waktu malam..tapi, kerana sikap degil aku, aku tetap nak bekerja jugak..

14Jan2009 :- Assalammualaikum,saya staff baru.. owh ..tunggu yer,saya panggil boss..seorang lelaki yang agak sasa mendekati aku..syikin yer , yup.! Saya Store Manager di sini , panggil saya abg man ok! baiklah abg man.. mari.. saya kenalkan satu persatu tentang stor nie dan kengkawan yang lain yer..

Satu hari aku bekerja…aku pemalu di khalayak ,sombong pun ade jugak..nak2 lagi kalau bujang2 datang mintak rokok..oii…aku mane lah kenal rokok jang oii.. ko lak main2 kan aku..sekejap mintak dunhill,pastu tukar plak Marlboro …mentang2 lah kat tag aku tulis (Traineer) nakal betul lah,,jeling , bengis aku da dtg..aku ada member kamcing ..uit..tira.. ajar aku ha… aku tak kenal lah rokok.. ok.. aku ajar ko yer.. satu persatu dia ajar aku kenal rokok.mane tak yer kalau Dunhill,bukan satu jer, Dunhill Light,Dunhill Menthol,Marlboro Light,Marlboro Menthol,haiyoo..poning2..dan aku sudah expert…seronok yer ~! lepas nie dapat lah memenuhi kehendak pelanggan..








Seminggu aku di store #871 Seri Jempol .. kami adakan meeting dan gotong royong.. abg man sempat pesan pada aku.. syikin:- abg dengar ko ada marah customer yer..ingat yer..ikin belum confirm lagi..jangan cepat buat hal..nanti ikin diberhentikan..walau macam mane sekali pon customer tu..syikin kene senyum..(dalam ati) ai,, sape plak lah yang mengadu kat boss nie.. it’s ok.. pengalaman mengajar aku juga…

Dua bulan kemudian..aku pergi exam..(ai,,7e pown ada exam jugak ke) haiyoo ia… alhamdulillah ku lulus..sebab boss cakap kalau tak lulus kene pergi lagi ke Seremban (TTJ) sampai la lulus baru boleh confirm..tak lama kemudian aku dapat surat confirm…yeahh,,,lepas nie boleh lah marah2 jeling customer..hahahaha… tapi sebenar nya senyuman tu lah yang membuatkan hati kita tenang, walau macam mane sekali pun kita ada masalah kita kene jugak senyum…

Enam bulan kemudian aku mendapat boss baru plak,abg man ditukarkan ke store Batu Kikir..tang boss nie kelakar ar plak..sebelum boss tu masuk ramai orang ckp dia lelaki tapi suara dia lembut macam perempuan…(aik?) pelik sungguh…mesti dia nie cerewet kan.. mesti suka membebel kan..aduhh.. keluh aku… korang nak tau..tak kenal maka tak cinta.. dialah boss yang terbaik tau tak.. dia tak kesah kalau staff dia mengadu takde duit, tak cukup duit,yang penting don’t steal!!! Aku nie lah budak yang paling muda sekali di stor tersebut dan aku jugak pemanja dengan boss(mama Ibrahim) selalu ikut dia pergi bank in kan duit sale di Bank Rakyat .. lunch time pasti dia belanja aku makan rojak di bahau kalau aku nampak dia pun aku tetap suruh boss aku belanja tak kisah lah apa2..walaupun sebotol air..nak hilangkan haus kat tekak..hahaha.... teringat2 seyh… mana nak boleh lupe..

Lapan bulan kemudian..aku masih di sini....kengkawan yang lain sibuk masuk u sana kolej sini institute situ tapi aku tetap bekerja.. mana tak yer ada jer dugaan aku..time kemasukan pelajar di Politeknik aku tak dapat hadirkan diri disebabkan aku masuk hospital kerana penyakit denggi,nak masuk Kolej kejururawatan masih ada kekangan yer..aku tak putus asa..aku masih berdoa supaya masa depan aku cerah..yelah kan,,orang lain seronok beraya aku bekerja..orang lain dapat tidur dengan nyeyak aku bekerja jikalau aku nite shift…haiyooo … mood bekerja da kurang lh… mybe jiwa aku muda kot.. tu pasal aku malas da nak bekerja..takpelah.. u know what.. kalau aku kerja malam aku suka wat perangai.. time customer xde,aku tido..pastu lepak kat luar borak2 lah dengan sesape … itulah aku.. agak2 dah teruk nanti aku dibebel oleyh mama Ibrahim(boss) … syyyyyikiiinn~~~ kamu punyer shelving dah berabuk..saya jumpe gula2 yang dah abis tarikh luput nye..  hai.. melepak jer kerje yer..




Aduhhh… penatlah menceloteh.. masam2 manis aku di 7e.. tapi banyak yang manis nyer daripada masam..hahaha…k lah korang… actually kalau kita di mana2 .. senyum tu yang penting k..agak nyer kalau aku tak kerja 7e .. macam mane lah aku nak berhadapan dengan orang2 besar di ofis aku (Parlimen) tapi setiap yang terjadi tu ada hikmah yer..baik tu datang yer drpd Allah.. yang buruk tue mungkin drpd kesilapan aku sendiri...

Salam sayang u’ll


No comments:

Post a Comment